The beginner is imbued with bija (core attitude), i.e., CVN, which in the end leads to the Onlooker and accompanying profound peace of mind (sa-bija samadhi, see 1-46). After a time, the required state can be achieved automatically, without even the need for bija (nir-bija samadhi, see 1-51): once you have been on the yoga mat, there are no more worries and goal-seekings.В начале практики человек проникается биджей (базовой установкой) – ЧВН – и в итоге приходит к наблюдателю и сопутствующему качественному покою (са-биджа самадхи, см. 1-46). Ну а потом и биджи не надо (нир-биджа самадхи, см. 1-51), возникает автоматизм вхождения в рабочее состояние: сел на коврик – отъехал от суеты целеполаганий.
Что касается полной чистоты от мыслей, то это несколько другая песня монастырского полета, называемая «кайвалья»: саттвическое сознание, равное по чистоте Пуруше, приводит к абсолютной свободе (кайвалье) (3-56).
The total emptiness of mind is a different, monastery story, called “kaivalya”: a sattvic mind as pure as Purusha itself leads to absolute freedom (kaivalya) (see 3-56).
We, the people of society, hardly ever need to enter that state on a regular basis.Вряд ли нам – людям социума – надо туда на постоянной основе.
Хочу добавить, что состояние сознания с Наблюдателем называется саттвой (светом). С активным Я-центром – раджасом (войти, что называется в раж). Без того и другого – тамас (томность и попросту сонливость, лень, вялость). Любопытно, что индийская философия не отметает «неправильные» раджас и тамас, а постоянно повторяет, что все три состояния образуют неразрывное единство. Отсюда поговорки: из грязи растет лотос, социум лучший учитель, покой надо заслужить и т.д.
It should be added that the state of consciousness with the Onlooker is called “sattva” (light). The state in which the I is active is called rajas ("flying into a rage"). And the state devoid of both is tamas (somnolence, laziness, or inertia). Curiously enough, Indian philosophy doesn’t brush aside “undesirable” rajas and tamas, but constantly presses for their unbreakable unity. Hence the proverbs: a lotus grows in the mud, society is the best teacher, and peace must be deserved, and so on.